יום שני, 5 בנובמבר 2012

איך מזריקים צטרוטייד

אז הזרקתי לעצמי הערב את הגונאל-אף האחרון שלי, ואז הגיע תור הצטרוטייד.

אז ככה:
זו הקופסה של הצטרוטייד. כן, זו הגדולה שבדיוק לתוכה הצצתי ראשונה אחרי שקניתי את כל התרופות, והרגשתי כאילו אני מסתכלת בסרט אימה... (אם תקליקו על כל אחת מהתמונות, תוכלו גם אתם לראות אותן בהגדלה).
בתוך הקופסה נמצאות 7 אריזות נפרדות שכל אחת מהן מכילה מזרק עם נוזל, מיכל קטן עם מכסה כחול, המכיל את אבקת התרופה, 2 מחטים: מחט צהובה עבה לשאיבה, ומחט אפורה דקה להזרקה, ושתי ספוגיות אלכוהול.
כך נראית אריזה אחת כשהיא סגורה:
למעלה, מצד ימין נמצאות שתי המחטים, כל אחת באריזה קטנה נפרדת, מתחתן, אפשר לראות את שתי האריזות של ספוגיות האלכוהול - אלו עם הכיתובים הירוקים. בצד שמאל למעלה, שוכב לו מיכל התרופה הקטן,
ולמטה, לכל הרוחב, נמצא המזרק.

וכך זה נראה אחרי שהוצאתי את הכל מהאריזה:
מצד ימין בכיוון השעון: מיכל התרופה (שיש בו אבקה לבנה), ספוגיות האלכוהול (אל תוציאו אותן לפני השימוש, שלא יתייבשו), המזרק עם המכסה שלו, מחט השאיבה הצהובה ומחט ההזרקה האפורה (עדיין בתוך האריזה שלה).

כמובן שאחזור על הכסת"ח הרגיל: אין לראות בכך תחליף להדרכה של אחות מוסמכת.
גם כאן, צירפתי את העלון המפורט המצורף לאריזה, שלא קשה להבין אותו. ובכל זאת, להלן ההוראות (אנא קראו קודם הכל לפני שאתם מתחילים לבצע):

1. קודם כל - יש לשטוף את הידיים היטב במים וסבון, חשוב ביותר.

2. מורידים את מכסה המזרק הלבן, מוציאים את מחט השאיבה הצהובה מאריזתה, ומחברים למזרק (ראו תמונה):

3. כעת מסירים את המכסה הכחול מעל מיכל התרופה, לוקחים ספוגית אלכוהול אחת מתוך השתיים, ומנגבים את טבעת האלומיניום וסוגר הגומי שבחלק העליון של המיכל מלמעלה.

4. מסירים את המכסה של מחט השאיבה הצהובה, ונועצים אותה במרכז סוגר הגומי לתוך המיכל, בצורה כזו:

5. לוחצים בעדינות ובאיטיות את בוכנת המזרק עד הסוף ומזריקים את הנוזל שבתוך המזרק לתוך המיכל, לכיוון הדופן, משאירים את המזרק נעוץ בבקבוקון, ומסובבים בעדינות את המיכל עד שכל האבקה הלבנה נמסה ומתקבל נוזל צלול (אני נעזרתי גם בחוד של המחט כדי למוסס את שאריות האבקה שלא נמסה לבד). משתדלים מאוד שלא יווצרו בועות.

6.לאחר שכל האבקה הלבנה נמסה, שואבים בחזרה את כל הנוזל אל תוך המזרק, ע"י משיכת הבוכנה כלפי מעלה. חשוב לשאוב את כל הנוזל. אם לא כל הנוזל נשאב, הופכים את המזרק כך שהבקבוקון הפוך מעל המזרק, ומושכים את המזרק בעדינות החוצה, עד שהקצה של המחט יהיה בתוך סוגר הגומי. בד"כ זה עוזר לנוזל להגיע למטה ולהיכנס למזרק.

7. כעת מסירים את המחט העבה מהמזרק ומניחים בצד. מוציאים את מחט ההזרקה האפורה מאריזתה ומחברים אותה למזרק, כך:

8. מסירים את מכסה המחט:

9. הופכים את המזרק כך שהמחט תפנה כלפי מעלה, ולוחצים בעדינות על בוכנת המזרק עד להוצאת כל בועות האוויר מהמזרק. אין לגעת במחט ולא להניח למחט לגעת בשום דבר.

10. בוחרים את נקודת ההזרקה הרצויה באזור הטבור (מודדים רוחב של שתי אצבעות מהטבור לכיוון ימין / שמאל / למטה), כדאי לבחור בכל יום נקודת הזרקה שונה, כמובן. מנגבים בעדינות בעזרת ספוגית האלכוהול השנייה את האזור. ביד אחת מחזיקים במזרק, וביד השניה צובטים בעדינות את העור, ליצירת קפל בעור.

11. מחזיקים במזרק כמו שמחזיקים בעפרון, ומחדירים את המחט במלואה בנקודת ההזרקה לתוך קפל העור שנוצר בעקבות צביטת העור בזווית של 45° (לא נורא אם זה לא בדיוק בזווית הזו, לא חושבת שאני עשיתי את זה בדיוק בזווית הנכונה. זה עדיין עובד). כשכל המחט הוחדרה לעור, משחררים את האחיזה בעור.

12. מושכים בעדינות את בוכנת המזרק מעט לאחור. אם חודר דם למזרק יש לעצור ולהמשיך לפי השלב הבא.
אם לא חודר דם למזרק, מזריקים את התמיסה בעדינות על ידי לחיצה על בוכנת המזרק עד הסוף.
לאחר שכל תכולת המזרק הוחדרה, ממתינים מס' שניות, מוציאים את המחט מהעור באותה זווית שבה היא הוחדרה ולוחצים בעדינות על גבי נקודת ההזרקה באמצעות ספוגית האלכוהול.

13. אם חדר דם למזרק, יש להוציא את המחט לאט מהעור באותה זווית שבה היא הוכנסה, וללחוץ בעדינות על נקודת ההזרקה עם ספוגית האלכוהול. את התמיסה יש לזרוק ואסור להשתמש בה שוב. צריך לעשות הכל מהתחלה עם מזרק ותמיסה חדשים.

חשוב לי לציין, שמצאתי באחד הפורומים, שמישהי התקשרה לחברה המייצרת את הצטרוטייד ושאלה אותם על העניין, והם אמרו שמזריקים רגיל, ואין צורך למשוך את הבוכנה לאחור ולבדוק אם יוצא דם, כמו שכתוב בעלון. מישהי נוספת אמרה שהיא אף פעם לא טרחה לעשות את החלק הזה והצטרוטייד תמיד עבד.
אני כן עשיתי את זה, ואני יכולה לומר שלי זה לא קרה אף פעם אחת שחדר לי דם למזרק.

זהו!
כמובן שזורקים את הכל בצורה מסודרת אחרי שמסיימים את ההזרקה.

אצלי ההזרקה הראשונה עברה די בקלות. ההוראות קצת מורכבות יותר, אבל הסתדרתי. צוברים ניסיון עם ההזרקות היומיות האלו. כבר מפסיקים להתרגש.

מחר בדיקת דם אחרונה, כנראה, אולטרסאונד נוסף, ואז נראה מתי תהיה השאיבה, אם ביום ראשון או בשני.

4 תגובות:

  1. תודה רבה לך על כל ההסברים!!!

    השבמחק
  2. אתמול הזרקתי ועבר בשלום, היום שוב אבל לאחר ההזרקה יצא לי דם לאחר הוצאת המחט מהבטן. חשוב לציין שלא ביצעתי את פעולת משיכת הבוכנה שמצויינת בהוראות, מה זה אומר ולמה יצא דם? אודה לעזרתכן...

    השבמחק
    תשובות
    1. לצערי אינני יודעת לענות לך. אולי מישהי מהקוראות תדע...
      עצתי היא להתקשר למיון נשים באחד מבתי החולים ולשאול את האחות התורנית מה דעתה. האחיות שם יודעות טוב יותר מהאחיות במוקד הטלפוני הרגיל של קופת החולים. בהצלחה!

      מחק