יום שני, 15 באוקטובר 2012

אז מה עושים עכשיו? מחשבות ובדיקות

אני מתארת בכמה שורות, שלב של התלבטויות שהתרחש במשך זמן די ארוך. הייתי זקוקה לזמן לעכל את כל מה ששמעתי על הנושא.
דבר ראשון דיברתי עם אמא שלי, שכצפוי נכנסה ללחץ: מה זאת אומרת? סיכונים של ניתוח... לא בא בחשבון, אין מצב שאת עושה את זה!
אח"כ החלטתי להתייעץ עם בת דודה שלי שהיא רופאה. היא אמרה לי משפט בערך כזה: אם נשים היו יודעות בכמה סיכונים זה כרוך להיכנס להריון טבעי, לא בטוח שהן היו עושות את זה...
והיא סיכמה: מה אכפת לך, תעשי את הבדיקות שהוא נתן. גם ככה זה ייקח זמן עד שתבצעי את כולן, ועד שיגיעו התשובות. בינתיים תחשבי עוד על הנושא. מקסימום, אם תחליטי לא לעשות, לפחות תדעי מה מצבך בעקבות הבדיקות האלו.
אז החלטתי לעשות בדיקות. מה כבר יכול להיות? לא מחייב שום דבר ולפחות אדע את מצבי.

אז אלו בדיקות עשיתי?
  • פרופיל הורמונלי - מתבצעת ביום השלישי עד היום החמישי לווסת. בעצם בודקים מס' הורמונים בגוף וכמה יש מכל אחד.
  • בדיקת כימיה מלאה של הדם - נעשה בצום
  • ספירת דם מלאה
  • תפקודי קרישה
  • נוגדנים שונים בגוף
  • בדיקת שתן כללית
  • בדיקת סוג הדם + RH
  • בדיקת וירוס האיידס, צהבת B וצהבת C
    כל הבדיקות הנ"ל, מתבצעות כבדיקת דם רגילה. צריך פשוט לגשת לרופא המשפחה עם הרשימה, או אפילו רק לפקסס אותה ולבקש שיוציאו עבורכם בקשה לביצוע בדיקת דם, וללכת לעשות הכל באותה הפעם. כמובן שהבדיקות הן ללא תשלום.
    שימו לב: את התוצאות לבדיקת האיידס, לא תקבלו בתדפיסי התשובות לבדיקה. יש לגשת לרופא המשפחה באופן אישי ולקבל אותן ביד.
  • בדיקת שד במישוש אצל כירורג - היה לי מזל שאני כבר נמצאת במעקב כזה, כך שלא הייתי צריכה לעבור את זה שוב. אצלנו, בקופת החולים שבה אני חברה, להשיג תור לכירורגית שד, יכול לקחת גם כשלושה חודשים עד שיש תור פנוי.  הזדרזו לקבוע פגישה בהקדם!
    הבדיקה בעלות של תשלום רבעוני לקופת החולים, כמו כשהולכים לרופא מקצועי (לא רופא משפחה).
  • בדיקות גנטיות לגילוי מחלות תורשתיות - בעיקר אצל אשכנזים כמוני... כאן התקשרתי למרפאת נשים בקופת החולים וקבעתי תור עם האחות. היא הסבירה לי על הבדיקות השונות. בקצרה, לפי הפרופיל והמוצא העדתי של כל אחת, נקבעות הבדיקות אותן מומלץ לה לעבור. כמובן שבד"כ, נשקל גם מוצאו של בן הזוג. במקרה שלי - נכתב "מוצא לא ידוע". הבדיקות נחלקות לחמשה סוגים:
    א. כאלו שמומלץ לבצע - ואותן חובה לבצע, (כמו X שבור, CF)
    ב. מחלות קשות - לשקול בחיוב - עדיף לבצע (טיי-זקס, קנאוואן, טלסמיה ועוד)
    ג. מחלות קשות פחות שכיחות (ניתן לשקול)
    ד. מחלות שכיחות שחומרתן קלה יחסית
    ה. בדיקות שאינן מתאימות לכם לפי המוצא העדתי שציינתם.
    הבדיקות החשובות (סוג א' ו-ב' שציינתי) - חלקן מבוצע בחינם וחלקן בעלות של 80 ש"ח לבדיקה. את אלו עשיתי. את הבדיקות האחרות שעלותן גבוהה יותר - לא ביצעתי. גם ככה, עשיתי יותר ממה שהייתי חייבת, מכיוון שאין לי עדיין מושג מי יהיה בן זוגי בעתיד, כך שייתכן שחלק ממה שעשיתי פשוט מיותר...
    את הבדיקה עצמה, שגם היא מתבצעת כבדיקת דם רגילה, עשתה לי האחות עוד באותו היום שהגעתי. לא הייתי צריכה לבוא בפעם אחרת. מיד לאחר שהיא הסבירה לי על הבדיקות והחלטנו מה נבצע וסידרתי את התשלום מול המזכירה, בוצעה לי בדיקת הדם. תשובות מתקבלות בתוך כארבעה שבועות - אלא אם כן נמצא משהו רציני ואז יתקשרו אליך מהמרפאה.
    סה"כ שילמתי על הבדיקות 720 ש"ח. הסכום משתנה לפי כמות הבדיקות שכל אחת מחליטה לעשות.
  • בדיקת הרזרבה השחלתית AMH - הורמון AMH מהווה מדד חשוב להערכה של הרזרבה השחלתית. או במילים אחרות: לכמה ביציות נשארו במאגר שלי... מודה שלא ידעתי בכלל לקראת מה אני הולכת. את הבדיקה הזו מבצעים בביה"ח תל-השומר. מן הסתם ישנם עוד מקומות, אבל אני לא יודעת עליהם. אותי הפנו לתל-השומר, כמובן - מרפאת פריון. מתקשרים וקובעים תור.
    שימו לב: הבדיקה בתשלום של 375 ש"ח, נכון לאוגוסט האחרון.
    שימו לב נוסף: תשובות מתקבלות אחרי כארבעה עד שישה שבועות.
    לבשתי את הבגדים הכי נוחים שלי, מכיוון שלא ידעתי איך מתבצעת הבדיקה. אז הנה הרגעה: זו פשוט עוד בדיקת דם. כן, כן, רגילה לגמרי, חוץ מהמחיר שלה ומהחשיבות שלה לנושא הפריון.

    במשך כל הזמן הזה (לקח לי בערך כחודשיים לסיים הכל) היה לי הרבה זמן לחשוב ולהתלבט בנושא. כלומר, האם אני אכן הולכת על זה.
    כמו שאתם מבינים - החלטתי שכן. אבל זה לא הלך בקלות. היה לי חודש של פרוייקט בעבודה, עבדתי כל יום עד 19:00, 20:00, 21:00 ואפילו 22:00 בערב. נוח לי לחשוב שזו הסיבה שלא היה לי זמן לקבוע את הפגישה הבאה אצל פרופ' מאירוב עם כל התשובות של הבדיקות. אבל מסתבר שזה היה רק תירוץ. פחדתי להחליט באמת שאני אכן עושה את זה. אח"כ, כמובן, הגיעו החגים ואז למי יש זמן?
    עד שחברה בעבודה תפסה אותי ואמרה: כשמשהו חשוב עד כדי כך - מוצאים לו זמן, ולא משנה מה קורה בעבודה או בכל מקום אחר.
    באותו יום תפסתי את עצמי בידיים והכרחתי את עצמי להתקשר למשרד של פרופ' מאירוב ולקבוע איתו פגישה. ועל כך - בפוסט הבא.

2 תגובות:

  1. כל כך הרבה בדיקות... כמובן, שאצלנו האשכנזים הגנים לא משהו,אך לא תיארתי לעצמי שהסדרה היא ארוכה כל כך. שיהיה לך בהצלחה ותזכי למצוות על הבלוג!

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ממש חייבים את הכל. לצורך השאיבה עצמה, צריך 3-4 בדיקות ספציפיות. אני פשוט ניצלתי את העובדה שאני גם ככה עושה את הבדיקות בכל אופן, ומן הסתם אצטרך בשלב כלשהו לבצע גם בדיקות נוספות עקב היותי אשכנזיה, אז עשיתי כבר את הכל (או הרוב) באותה הפעם.

      מחק